svinvaccin - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

svinvaccin

01 - 26.11.2009, 16:50

Hej!

Har fått tid till 2 st doser av svininfluensavaccinet, men har bara hunnit med 1.
Idag damp det ner ett brev i lådan där det stod att min andra tid var avbokad pga att dom flesta i riskgrupperna klarar sig med 1 spruta.
Men kräver min riskgrupp 2 doser så ska jag boka en ny tid!
Känns lite förvirrande!
Ska inte dom på vårdcentralen ha koll på detta å kanske meddela villka som är i behov av 2 sprutor??
Ska man ringa eller inte?!?!..

Någon mer som fått ett liknande brev??

mickan

02 - 26.11.2009, 17:58

Inget brev...men fick påfyllning av bromsmedicin, Tysabri, idag och fick då beskedet att det räcker med den sprutan jag redan tagit för A(H1N1) "svinet". Alltså ingen nummer 2.
/Bosse

Bozze Krona

03 - 26.11.2009, 19:49

Hej på Er,

Jag har tagit sprutan mot svininfluensan och till mig sa de att det räcker med 1 spruta för de med MS.

Ha det

many

many

04 - 26.11.2009, 20:48

tack för dom svaren! skönt att slippa ta 2 st.
kännes som det räcker med det vi sprutar i oss redan..., å nålar är då inte roligt..

kramiz

mickan

05 - 26.11.2009, 21:13

Det är tydlligen bara dom med kraftigt nedsatt imunförsvar som skall ta två sprutor. TYp dom med Njur- och leversvikt och HIV och kanske nåt annat liknande.
Men det känns ju skönt att slippa ta den igen. =)

Kram /Cicci

cicci28

06 - 28.11.2009, 09:21

Det verkar väldigt snurrigt när det gäller riktlinjerna för en eller två sprutor för ms-patienter.
På vår vårdcentral i Göteborg säger de två...

Gabbi

07 - 28.11.2009, 20:35

Kan det helt enkelt inte vara så att det beror på hur sjuk man är i sin MS, om man ska ta en eller två sprutor ?.
Eller om man har andra sjukdomar än "enbart" MS ?.
Så tolkar jag det hela i alla fall :)

Marijah

08 - 29.11.2009, 11:55

ja jag vet då inte! man får höra så många olika bud hela tiden!
men tycker dom hade kunnat skriva i brevet vilka riskgrupper som behöver 2 sprutoristället för "kräver din riskgrupp att du tar 2 sprutor, så boka ny tid"...

skiter i om jag skulle få influensan så sett, men det är ett nytt skov som jag är livrädd för!
är i princip symtomfri, å känner att jag inte har råd med misstag från sjukvården sida...

kramiz

mickan

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2984

Användare online: 78

Diskussionsinlägg: 43155

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet