Synnervsinflammation - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Synnervsinflammation

01 - 01.06.2008, 08:48

Hej!
Det har nu gått 6 måndader sedan jag fick synnervsinflammation. Läkaren tyckte att jag skulle vänta så länge innan jag gick till en optiker.
Har nu varit där. Jag har 20% synnskärpa kvar på ögat det hjälper inte nämnvärt med glasögon.
Det känns skit! Efter att ha läst om synnervsinflammation så har jag hela tiden tänkt att det är snart över och min syn blir som vanligt igen.
Det blir inte alltid som jag tänkt mig... Håller det sig till detta så går det bra ändå, är just nu mest rädd för att jag ska få det igen vilket ju inte verkar helt ovanligt. Jag jobbar på att att vara gald för det som är i dag ofta funkar det men nu har det känts lite tungt någon dag. Synen på mitt andra öga hade också blivit dålig så nu väntar jag på mina glasögon så jag ka se lite klarare!
Berätta gärna för mig hur det är/varit för er efter en synnervsinflammation.
Hej så länge!

våren

02 - 01.06.2008, 09:37

Hej!

Min MS upptäcktes pga att jag hade haft tre synnervsinflammationer. Den första kom år 2000 och den sista kom 2006...har inte haft några bestående problem efteråt. Tycker visserligen att jag får anstänga mig lite mer för att se på långt håll men det tror jag inte har med min ms att göra utan mer att synen kan bli sämre med åldern. Jag har länge sagt att jag ska gå till en optiker för att se om glasögon kan hjälpa mig, men jag får aldrig tummarna loss....men jag ska...nån gång :)
Jag hoppas verkligen att din syn blir bättre snart, det fruktansvärt jobbigt att inte kunna se ordentligt!
Håller mina tummar för dig!!

Kram Hanna

Tösen Krona

03 - 01.06.2008, 11:57

jag har stora problem med synen. har fortfarande lite nustagmus kvar på höger öga, men det har jag haft i fyra år. Synnervspåverkan och att mina ögon funkar inte ihop. Jag har i dag fått byta glasögon tre ggr på fyra år och lagt in prisma på glasögonen. Så idag har jag fyra prisma på vänster öga och tre prisman på höger öga.Men har stora problem med att läsa och sitta vid datorn en längre stunder utan att må illa. Men man blir van med sina handikapp och gör det bästa utav det, men jag saknar verkligen att få läsa en god bok i flera timmar.

amrie

04 - 01.06.2008, 19:25

Jag fick synnervsinflammation 2002. Jag gick varje vecka till min ögonläkare som följde hur min syn blev, och efter ca 4 veckor var min syn som den var innan (har sedan tidigare synfel i båda ögonen). Sedan dess har jag inte haft något problem med min syn. Vad jag har fått höra är att om du haft synnervsinflammation en gång får du det lättare.

Har någon av er som haft denna inflammation fått kortison? För min läkare sa att om det inte drog sig tillbaka efter 4 veckor skulle jag bli inlagd och få det - men det läkte själv så jag behövde aldrig läggas in.

/beckan

beckan

05 - 01.06.2008, 20:34

Hei
Jeg hadde synsnervebetenelse første gand for over20 år siden, men da hadde jeg ingen anelse om hva det var og ikke sykehuset heller.
Min andre synsnervebetennelse fortalte legene at jeg hadde MS
Nå har jeg gitt opp å få mitt vanlige syn tilbake,
Biwa

biwa Krona

06 - 02.06.2008, 05:30

Jeg har hatt opticus nevritt på høyre øye tre ganger på 13 år og alltid fått Kortison 1g intravenøst i 3 dager + nedtrapping med prednisolon etterpå. Heldigvis har synet kommet tibake etter noen uker selv omfargesynet er dårligere enn før.
Håper ting ordner seg for deg og det er utrolig hva man venner seg til - nesten for mye iblandt tenker jeg.
Mvh Porscha

Porscha

07 - 02.06.2008, 07:43

Min MS upptäcktes oxå när jag hade synnervsinflammation. Har haft det ett par gånger till under 17 år. För två år sedan hade jag synnervsinflammation och fick kortison i 3 dgr. Det gick faktiskt över och har inte haft sedan dess.
Det är inte skoj när ögonen ballar ur(oxå). Hoppas att det går bra för dig.
Nu ska jag ut och gå med en annan tjej med MS. Hon har inspirerat mig mycket sedan jag fick min diagnos. Hon tog sig ur rullstolen med hjälp av styrketräning. Hoppas vårt nya gym i källaren håller mig ifrån stolen oxå. Fick kryckor härom veckan så jag hoppas det blir lättare att gå då.
Kram på er alla

bubblan

08 - 03.06.2008, 19:15

Hej jag heter Ewy och har haft MS i 21 år, och under den tiden haft ca 10 synnervsinflamationer, och min syn på höger öga ( där alla inflamationerna varit) är idag ca 30 %, efter vad jag upplevt så blev synen helt återställd efter de första 6 gångerna sedan har det sakta blivit lite sämre, men som tur är så är det ofta bara ett öga som drabbas av inflamationen.
Ewy

Ewy

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2988

Användare online: 51

Diskussionsinlägg: 43212

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet