Tänder... - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Tänder...

01 - 10.09.2007, 12:53

Har läst massor och har inte hittat nåt om dåliga tänder men är ändå nyfiken på hur de är i verkligheten????

love455

02 - 10.09.2007, 12:59

Alltså om man har en ms-diagnos...:)

love455

03 - 10.09.2007, 13:12

Ja ms och dåliga tänder låter kanske långsökt.
Men äter man medecin som man bli torr imunnen av,så då lär man sköta tänderna och gå hos hygenist.
xerodent sugtablett är bra mot muntorrhet.Den finns på apoteket man kan få recept av sin tandläkare el hygenist.

Evva_B

04 - 10.09.2007, 13:20

Ok...tack för svar!!!!

love455

05 - 11.09.2007, 17:54

Hej !
som tandläkare kan jag bekräfta att jag aldrig läst eller hört om något samband.
Det enda jag kan tänka mig är att man har nedsatt motorik i vissa fall.
Eller att man bryr sig mindre , eftersom tänderna känns mer oviktiga !
En annan orsak kan vara att man ändrar sin kost om man mår sämre.
Försämrad munhygien + sämre kost ger försämrat tandstatus.
muntorrhet ger också problem, speciellt om man med. psykofarmaka, alltså antidepressiva.
hälsningar
Bernt

Bernt

06 - 11.09.2007, 19:50

Jag har märkt att jag den senaste tiden biter hårt på nätterna. Har en kass visdomstand som jag tuggat sönder under sömn, och jag vaknar ofta av att tuggmusklerna är spända. Kanske har det bara med stress att göra, men funderar på om det kan ha att göra med att jag har kramper och spasmer i delar av kroppen för övrigt.

DodeN

07 - 11.09.2007, 20:24

Hej DodeN....

Intressant de du skrev...för ja har nämligen jättebekymmer me mina tänder!!!! Är snart 29 och har redan ryckt ett gäng....:(
Ja har problem me att ja biter ihop käkarna VÄLDIGT ofta. Och tandläkaren ja har har sagt att de inte är bra. Ja är me i en tandläkarforskning.

De kan ju höra ihop me spasmer å kramp, vem vet!!!

Tack för att du svarade.....kram

love455

08 - 11.09.2007, 20:48

Hej !
Kramp i käkmuskelaturen kan bero på att Du antingen stressbiter på natten, vilket är det troligaste orsaken. Eller pga kramper, som jag inte riktigt tror på !
Stressbitning eller bruxism består antingen av tandpressning eller tandgnisling.
Vi denna typen av överbelastning så kan man knäcka kindtänder speciellt de med stora fyllningar på, men även helt friska tänder.
Bästa sättet är att uppsöka Din (er) tandläkare och be tandl. kolla bettet och ev. göra en bettskena för natten.
hälsningar
Bernt

Bernt

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3879

Användare online: 204

Diskussionsinlägg: 61937

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet