Tappat skärpan - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Tappat skärpan

01 - 04.12.2009, 10:39

Hej. Jag ville bara höra om det är någon annan som upplevt samma sak som jag.
Jag är "bara" 25år och fick min diagnos när jag var 16. Jag tycker att jag inte är lika skärpt längre. Det känns som att det finns ett ord för det men jag kommer inte på det... Ja just det, det är ju en av grejerna jag glömmer bort ord. Ibland tappar jag bara tråden fullständigt, ja ganska ofta, det är jag själv som pratar och ska berätta något för någon och så bara försvinner alltihopa, jag vet inte längre vad jag pratade om. Jag känner att det är helt omöjligt för mig att lära mig något nytt, jag skulle vilja lära mig spanska men jag glömmer bort det jag läst för 2 min sen.
Jag tänker på hur jag var för några år sedan och hur många bollar i luften jag kunde ha samtidigt på mitt jobb tex. Hålla en konversation samtidigt som jag hade en kund och samtidigt som jag planerade i mitt huvud vad jag skulle göra om en kvart, svara på komplicerade frågor samtidigt som jag skrev på datorn. Det kanske låter onaturligt det med, men jag var SÅ skärpt! Och nu känns det som jag är helt dum i huvudet. Om jag hade varit äldre hade det kanske känts mer ok, men nu är jag rädd. Om det är så här nu, hur är jag om 5 år?

KarinDa

02 - 04.12.2009, 20:46

Hei:-)
Det er ikke hyggelig å oppleve det du gjør, jeg har det akkurat på samme måten.
Det er mange med ms som plages med kognitiv svikt, noen mere enn andre.
Forstår din redsel for framtiden, du er jo så ung enda, men det er ikke sikkert dette utvikler seg noe mere. Kanskje kan det også bedre seg litt.
Det har tidligere vært skrevet endel om emnet her på portalen, tror det står under "symtom vid ms".
Jeg gikk til innkjøp av en bok, etter anbefaling her, som er gitt ut i Sverige og som heter "Ett sista Tabu". Og som tar for seg kognitiv svikt. Husker ikke hvor du bestiller den, men finner du den tidligere linken så står det der.

Ha det riktig bra, og tenk på at vi er svært mange som opplever akkurat det samme som deg :-)

Norgeskram Hillevie ",)

Hillevie

03 - 04.12.2009, 20:51

PS:: Se 14/9 2009 "ms og kognition" under Symtom vid ms

Hillevie

04 - 24.02.2010, 09:13

Jag känner igen mig i den situationen, jag kan berätta om något och helt plötsligt så börjar jag att prata fortare och så hoppar jag över ord, och glömmer några på vägen. Jag tycker att det är jättejobbig för annars märks inte min MS alls på mig, så jag antar att just det sociala samtalet är min svaga punkt. Men jag vet inte hur jag ska bättra det heller, det enda som jag kommer på är att ta det lugnt och inte bli nervös och så. För då brukar det gå bättre.

glorry

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3165

Användare online: 35

Diskussionsinlägg: 46599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet