Tilbakevendende bivirkninger - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Tilbakevendende bivirkninger

01 - 30.05.2010, 09:46

Hei på dere:-)

Jeg har brukt Avonex i 12år. De første årene hadde jeg som regel bivirkninger dagen etter sprøyte. I form av hodeverk, febervondt i kroppen og generelt dårlig form.
De siste årene har jeg ikke hatt noen form for bivirkninger. Men nå for ett par mnd siden har de dukket opp igjen.
Er det flere som har opplevd det samme, at bivirkninger har kommet tilbake etter så lang tid? Og i tilfelle er det noen som kan forklare meg årsaken.

Ønsker dere en flott søndag:-))

Kram Hillevie ",)

Hillevie Krona

02 - 30.05.2010, 18:42

Hej Hillevie..
Jag använde mej av Rebif i 6 år.. den första månaderna fick jag biverkningar, som huvudvärk, feberkänsla- allmän sjukdomskänsla.
Men sen gick det över och jag mådde bra av den bromsen.

Så efter 6 år kom biverkningarna tillbaks..!?
Pratade med min läkare... men han hade ingen bra förklaring till varför det blev så....

Senare fick jag även fettvävnadsnekroser på magen- dvs fettet på magen dog pga jag sprutat för mycket just i magen med Rebif.

Jag slutade med Rebif.. och började med Avonex.
Nu blev det inte så bra med den bromsen heller, för min del.. mycket biverkningar hela tiden.. Så jag slutade med dom efter drygt 2 år.

Min egna teori till varför biverkningarna kom tillbaks för mej:
Jag tror att min kropp fick nog av just den bromsen, men det är min personliga åsikt.

Lycka till Hillevie och hoppas att biverkningarna snart går över för dej..!
Kram
Gila

Gila Krona

03 - 31.05.2010, 19:56

Hei Gila.
Takk for svar:-))
Ja kanskje du er inne på noe med at det er en måte for kroppen å si ifra at"nok er nok". Etter så mange år så er det vel ikke så rart at det kommer en reaksjon.
Om det fortsetter så får jeg ta det opp med nevrologen ved neste besøk.
Skal sette sprøyte i kveld, så jeg er spendt på hvordan formen er i morgen.
Ha det riktig bra.
Kram Hillevie ",)

Hillevie Krona

04 - 31.05.2010, 21:53

Jag tänkte bara säga att jag har varit med om precis samma sak... Vet inte vad det beror på.

toli

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 230

Diskussionsinlägg: 62065

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet