Tips vid trög mage - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Tips vid trög mage

01 - 21.06.2008, 11:06

Nu har min mage tagit semester utan att säga till i förväg. Hela sytemet bara gav upp. Har altid haft stålmage men nu den sista tiden i min sjukdom så har det inte funkat så bra, så jag har sett till att varje kväll ha god tid på mig.

Sitter på toa ca 20min och spelar kort på handdatorn, är ganska mysigt faktiskt ;)

Men nu när jag höjde en av mina mediciner så funkar inget alls. Hade skiton i magen i förrgår natt men inget hjälpte.

Googlade och hittade endel tips, man ska motionera och ha sig, men det kan jag inte.

Någon som har bra tips förutom att dricka mycket vatten och äta fiberrik mat.

Läste något om fiberrika grönsaker men villka är dem?

Drack linfröblandning igår får väl fortsätta äta sånt lite då och då.

Tycker det räcker med alla andra problem, varför måste magen börja bråka mer, vet att det finns laxermedel men jag är främst ute efter att få tips som kan hålla igång magen på ett bra sätt inte lösa proppar ;)

DodeN

02 - 21.06.2008, 11:45

Hej!
Har du provat katrinplommon?
Jag själv brukar dricka ganska starkt kaffe på morgonen,det sätter igång magen.

äppelkaka

03 - 22.06.2008, 12:57

Du kan prova magnesium. Det brukar jag ta emellanåt. Det kan vara att du kanske dricker för lite om dagen. Titta över vilken mängd vätska du får i dig. Du vet dricker du kaffe så måste du dricka vatten efter. Katrinplommon är bra också, har jag hört.

amrie

04 - 22.06.2008, 13:23

katrinplommon har jag inte ens tänkt på, tackar.

Försöker dricka massa vatten, men ibland går det inget bra alls, dricker inte kaffe men te, är kanske samma sak där.

Får ta och köpa hem lite vettiga saker och utöka frukosten och se om det blir bättre, håler på att trappa ner pillren med, inte för magen utan för att jag inte får någon bra sömn så igår natt krachade jag totalt.

DodeN

05 - 24.06.2008, 19:26

Jag brukar köpa ´barnmats´burk med plommon mos! Utmärkt som magmedicin.En burk på kvällen och det funkar som en tandcremstub på morgonen.Inga tillsattsämnen och socker.Bara att svälja.De är annars ockå bra att fylla kakor med för det rinner inte som vanlig fruktmos.

michelin gumman Krona

06 - 27.06.2008, 15:22

Hej DodeN!
Det finns en bra medicin som heter laktolos, reservation för stavningen, vet inte om den är receptbelagd. Fråga på apoteket.
Försiktighet måste iaktagas med doseringen för om man får för mycket lägger man garanterat kabel i byxorna.

Hälsningar

online Krona

07 - 27.06.2008, 15:30

Online du är för rolig!!!!!
Ja det gäller verkligen då att inte överdosera.
Kram Kattis

"Snälla flickor kommer till himlen,
andra hur långt som helst"

kattis Krona

08 - 29.06.2008, 20:50

Hej på er! Laktulos är receptfritt på apoteket, det finns även i pulver som då heter Laktipex. Tydligen blir man inte lika gasig i magen utav pulvret. Må gott/ Gunilla

Gunilla_1967

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2984

Användare online: 95

Diskussionsinlägg: 43155

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet