Vaccinering - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Vaccinering

01 - 22.10.2009, 19:45

Hejsan!
Jag undrar om vaccinet för svininfluenssa.
Jag har en lugn MS, mycket svaga skov. Vad jag har förstått så hör vi till riskgruppen och borde ta medicin. Är det så? Jag är lite orolig för vad som kan hända.
Jag har nu slutat med Rebif för att jag är gravid. Gravida hör ju också till riskgruppen.

Vad tycker ni, är biverkningarna mindre än vad nyttan är?

Mycket tacksam för svar

Snövit

02 - 22.10.2009, 20:30

Hej Snövit!

Du kan läsa om olika funderingar kring influensavaccinering på tråden "olika bud ang svininfluensavaccination, vad gäller eg."

www.ms-portalen.se/...

hälsningar Fidelie

Fidelie Krona

03 - 22.10.2009, 22:12

Jag ringde sjukvårdsupplysningen för att kolla om jag tillhörde riksgruppen. Och det gjorde jag eftersom jag har MS och jag fick rådet att ta vaccinet. Så det har jag gjort. Jag resonerade så att jag hellre får ont i armen en dag eller två eller känner mig hängig pga vaccineringen nån dag än att drabbas av svininfluensan. För alla jag hört som fått det har varit hemma, sjuk och sängliggandes i minst två-tre veckor. Och jag är rädd att om jag blir så sjuk i svinflunsan så kanske det utlöser ett sjuh-sikes skov. Och det vill jag inte. Och det enda biverkningen jag kände av var att det gjorde ont (kändes typ som träningsvärk) där dom stuckit mig i armen. Men det tycker jag att det var värt det om jag slipper drabbas av influensan. Och alla andra som jag känner (gravida, sjukpersonal, och asmatiker) som tagit vaccinet, har bara haft extremt lindriga biverkningar typ som jag eller inga alls....

Kram
/Cicci

cicci28

04 - 23.10.2009, 07:22

Till mig sa dom att jag inte tillhörde riskgruppen eftersom jag inte har fullt utvecklad MS utan "bara" en demyeliniserande sjukdom i cns. Ändå är jag fortfarande i mitt första skov.

LailaJan

05 - 23.10.2009, 08:20

Herre gud! Har sagt det innan men säger det igen. Dessa läkare och sköterskor säger så olika till alla så man blir helt snurrig i skallen.
Är man inte tillräckligt förvirrad i skallen?
Kram Kattis

"Snälla flickor kommer till himlen,
andra hur långt som helst"

kattis Krona

06 - 23.10.2009, 08:49

Cissi.
Jag har pratat med fleratalet som blivit så sjuka som jag av vaccinet så det är nog väldigt olika.

Nu är det 2 dygn sedan sprutan och jag känner mig mycket bättre så det gick nog över relativt snabbt iaf.

/Z

Zanna Krona

07 - 23.10.2009, 10:01

Hej!

Jag fick svar av två olika ms ssk att jag inte ligger i riskgruppen då jag som MS patient inte har andningsbesvär.

Även om jag haft andningsbesvär så hade jag inte tagit vaccinet. Tycker synd om hajarna ;)

TakeMS

takeMS

08 - 23.10.2009, 10:59

Hej!
Tycker att jag läser olika symtom på biverkningar med vaccinationerna t.o.m dödsfall(, men det hade kanske hänt ändå).
Och jag håller med take MS och Kattis, tycker det är för djäkligt att blanda in hajarna.
Är dessutom vegeterian, OCH har aldrig vaccinerat mej för influensa. Vet dom som har gjort det, och dom har alltid blivit sjuka i influensa ( eller liknande).
Men sedan har jag INTE andningsproblem heller.
kram M.

Maryam Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3207

Användare online: 24

Diskussionsinlägg: 47564

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet