Vad är LDN? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Vad är LDN?

09 - 19.06.2010, 11:35

Jag har sekundär progressiv MS och är rullstolsburen sedan ca fyra år tillbaka.
I november 2009 började jag ta LDN, jag fick det utskrivet av min läkare på vårdcentralen, men hon hade även haft kontakt med min neurolog innan jag fick medicinen.
Jag märkte snabbt en förbättring av känseln i kroppen och att jag inte hade lika täta urinträngningar som tidigare. Jag blev också mycket piggare. Även att flytta sig till och från rullstolen blev enklare, innan trillade jag ganska ofta ned på golvet vid förflyttningarna. Men inte förrän i maj i år förstod jag hur bra medicinen verkligen fungerar. Apoteket hade missat att ta emot min beställning, detta trots att jag pratat med dem på telefon. Jag blev utan medicin i över två veckor och märkte då en kraftig försämring av sjukdomen. Mina ”boxarhandskar” på händerna kom tillbaka, jag tappade glas och andra saker precis som jag hade gjort innan jag började med LDN. Jag fick problem med förflyttningar och blev väldigt trött igen.
En sak som var märklig när jag tog medicinen igen var att under de första timmarna kunde jag styra benen och sparka med dem och även stå upp jättelänge. Denna effekt blev dock inte bestående.
Den dos jag tar är 2 mg, men eventuellt kommer den att ökas något.

ap

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3213

Användare online: 181

Diskussionsinlägg: 47686

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet