Ytterligare belägg för D-vitamin
| Inlägg | Författare |
|---|---|
|
01 - 24.11.2009, 11:19 MSRCs hemsida med nyheter: Översatt med google translate. Vitamin D - den felande länken för multipel skleros Professor Bruce Taylor, en huvudansvarig forskare vid Menzies Institute i Hobart, studerade 145 patienter i södra Tasmanien och spårade sin sommartrafik mottaglighet för sjukdomen. Han tittade på hur vitamin D nivåer påverkat deras risk att få en attack av MS. "Vi fann att ju högre din Vitamin D-nivå, minskar risken för återfall, och för varje tio nanomole [en standard mått på koncentrationen av D-vitamin i blodet] ökningen av vitamin D, kan du minska risken att få en attack av MS med cirka tio procent. Fördubbling din D-vitamin minskar risken med upp till 50 procent - ett viktigt resultat. " Helen Yates, Multiple Sclerosis Resource Centre VD, säger: "Det som länge har trott att vitamin D har en roll att spela för risken att utveckla MS, men denna nya forskning öppnar för stora möjligheter att det vitamin kan påverka Återfallsfrekvens . " MS Society forskning informatör, Susan Kohlhaas, säger: "Dessa resultat är mycket tidigt skede och behöver ses över och valideras innan vi dra några säkra slutsatser." Det har varit känt i många år att ju längre du bor från ekvatorn, desto större är risken att utveckla MS. Till exempel har Malaysia knappast någon lider men i Skottland och Skandinavien MS är relativt vanligt. Man tror det beror på brist på vitamin D, länder långt från ekvatorn, till exempel i norra Europa, njuta mindre solsken, den viktigaste källan av vitamin D. Forskning har visat att barn som föddes i maj - som utvecklas i livmodern vid vitamin D-brist vintermånaderna - är det mest troligt att få MS senare i livet, medan de som är födda i november löper mycket mindre risk. En annan studie i år funnit bevis på att D-vitamin under graviditet och barndom kan öka barnets risk att utveckla MS senare i livet. Forskarna drog slutsatsen att om man tar vitamin D under dessa tider kan minska risken, men detta har ännu inte bevisats. Källa The Mail Online © 2009 Associated Newspapers Ltd (22/11/09) |
|
|
02 - 24.11.2009, 15:15 Det är intressant det där.... Det viktigaste är nog vilken nivå man har i blodet och där tror jag 150 nmol/l kan vara bra för oss med ms. Vi får väl se vad som händer, hade varit bra om man kunde få en allmän rekommendation för vad som är rimligt för oss ms:are. Tyvärr så finns det för lite pengar i detta för att läkemedelsbolagen ska göra några större studier. Tror det är en hake som gör att det kommer ta lite tid även om det känns som det börjar lossna lite nu. //Daniel |
|
|
03 - 24.11.2009, 23:04 Jag är nog levande exempel på att D-vitamin kan vara en bra "broms". När jag under mina tio veckor utan mat pga magproblem inte kunde ta mina D-vitaminer, Omega och mina b-vitaminer med Folsyra så fick jag snart TRE nya inflammationer. Men VAR kan man hitta kraftfulla D-vitaminer??? Mina innehåller 400IE...... |
|
|
04 - 25.11.2009, 09:40 Hej An1. "Snälla flickor kommer till himlen, |
|
|
05 - 25.11.2009, 17:58 Tack Kattis! Det var lite mer "drag i dem" du ; ) Är det annat bra man kan köpa där? Omega 3 eller annat???? Tips mottages med tacksamhet. Må gott!! |
|
|
06 - 26.11.2009, 11:38 Hej An1 Jag köper Holistic D3-vitamin som har 2000I.E per tablett. En burk innehåller 90 kapslar. De går att köpa både via nätet och i Lifebutiker. Jag har hittills köpt på Life och märkt att priset på denna burk kan variera rätt kraftigt mellan olika butiker (135-199:-). På denna bifogade länk kan du handla från USA (dollarn är bra just nu) och som du ser har de en burk med kapslar med 5000I.E/styck! Jag är inne på att beställa dessa och prova. MVH Ace "Det är farligt att leva, man kan dö av det." |
|
|
07 - 26.11.2009, 12:24 Hej Ace. "Snälla flickor kommer till himlen, |
|
|
08 - 26.11.2009, 15:47 Hej! Kattis, du gjorde fel om du åt upp burken, det är pillerna du ska stoppa i dig. Kram |