Ytterligare en ny här... - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Ytterligare en ny här...

01 - 24.02.2010, 19:19

Jag har smygläst här inne på forumet under en kort tid och det verkar vara en fin mötesplats för oss med ms (även om jag inte har fått en diagnos ännu). Jag hoppas lära känna er och få ta del av era historier :) Känner mig ensam om det som händer nu, fånge i kroppen liksom.

För snart 3 veckor sedan vaknade jag med stickningar i en hand som inte ville försvinna. Efter några dagar gick de även över till höger hand och vänster fot. Efter ett tag stabiliserade det sig till vänster sida och stikningarna blev mer till muskelvärk upp till armbågen och över skenbenet blev det en brännande känsla. Det jag undrar över är om är vanligt at det varierar så mycket? Ibland känner jag ingenting och ibland tycker jag att jag är väldigt stel i framförallt vänsterhanden. Dessutom har jag ont bak i knävecket och baksidan av låret. Detta har jag haft för och tyckt var lite lustigt, men aldrig funderat nåt vidare på. Kan det vara tidigare skov som man får känning av? För ett år sedan efter att jag hade fött min son så fick jag "elektriska" stötar i korsryggen under några veckors tid... Antar att det var ett tydligt skov.
Är det nån som känner igen sig i det jag skriver? Eller kanske någon bara kan skriva nåt uppmuntrande :)

Kram från mig :)

Kastanjen

02 - 24.02.2010, 20:48

Hej Kastanjen..
Välkommen till vårt gäng på Portalen..!
De symptom du beskriver behöver inte betyda att du har MS.. det kan finnas en massa andra orsaker till det....
Men MS är en mysko sjukdom.. vi har lika men ändå olika symptom..
Just nu har jag "myrkrypningar" i höger ben och även i länden.. En slags känselstörning.
Om ett tag kan det vara borta.. för att sen komma nån annanstans.. t.ex i vänster arm.
Vissa symptom har kommit för att stanna.
Jag har alltid känselstörningar/rubbningar i mina fötter, höger fot är värst drabbad.
Hoppas att din utredning inte tar alltför lång tid.
Att leva i ovisshet är inget vidare...
Kram
Gila

Gila Krona

03 - 24.02.2010, 20:59

Tack för svar. Jag hoppas också att utredningen går fort. Har varit på mr (med kontrast) i förrgår, ska til lp i morgon. Är jätterädd för själva provtagningen, men ännu räddare för svaret jag kommer att få. Jag har också fått hänvisning till undersökning av synnerven och synbanans förmåga att leda synsimpulser från ögat till synscentret. Är detta en vanlig undersökelse??

Kastanjen

04 - 25.02.2010, 10:43

Hej Kastanjen,
och välkommen hit. De undersökningar och tester du nu går igenom är de mest vanliga vid utredningar när det gäller neurologiska sjukdomar. Du verkar ha blivit väl om händertagen.
Dra dig inte för att ställa frågor här på portalen för det finns alltid någon som kan svara...
kramis
Irran

irran

05 - 26.02.2010, 12:41

Kastanjen: LP är inget farligt, man får lokalbedövning där själv provtagningen ska äga rum.. Man får antingen ligga på sidan eller står upp vid ingreppet, det hela går ganska fort.Det kan kännas väldigt konstigt, det gjorde det på mig men det gjorde aldrig ont.

Det viktiga är att du får svar på vad det kan vara, så att du slipper gå oviss.

Det kommer gå bra ska du se !

/Fredrik

Motin Krona

06 - 27.02.2010, 16:10

Hej Kastanjen!

Hur gick LP?
Har själv gjort ett antal på varierande sätt utan andra obehag är en lätt yrsel/huvudvärd vid ngt tillfälle.
Hoppas att du också mår bra efteråt.

ericherman Krona

07 - 28.02.2010, 17:50

Hej Kastanjen gick lp bra , ska själv snart göra det och bävar lite inför det . men först skall jag in på mr .Jobbigt att inte veta vad besvären kommer ifrån.

patricia40

08 - 02.03.2010, 19:34

Hej alla :)

Jo, lp "gick". Jag var verkligen nervös, men det viktigaste för mig var att läkaren skulle få tag i det hon behövde. Det är såklart att läkaren fick pröva ett par gånger innan hon fick in "slangen", och ja visst, det var lite obehagligt, men ingenting man inte klarar av. Jag ville inte ha gjort en till samma dag, men det är värt det för att få svar på vad som är så fel i kroppen. Med andra ord så var det inte i närheten så illa som jag hade varit rädd för att det skulle bli!! Och om läkaren hade träffat på en gång så hade jag nästan inte känt det.
Efter ett par dagar fick jag väldigt ont i ryggen, men det har gått över... Undrar om det var pga lp eller annat??? Men så är det också mycket konstigt jag undrar över i dessa dagar ;)

Nu är jag istället orolig för svaret :/

(Förresten, jag pratade med en barnläkare igår som gör lp på små 3-kilos bebisar. Hon kunde inte förstå hur det kan vara så svårt att ta på vuxna som har större mellanrum mellan kotorna hehe...)

Kram Anna

Kastanjen

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 305

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet